Monday, September 24, 2012

Su Lau Shi :)

nak cerita.
masuk kelas mandarin semester 5.
wah. 
ALONE.
no worries.
MESTI ada kawan baru.

kelas pertama MANDARIN.
LEWAT 15 MINIT kot.

PUNCA?
semester 5, kelas semua di KAMPUS BARU, UPSI.
kelas mandarin kat MAKMAL BAHASA, TADAHAN UTARA.
aku DENGAN CONFIDENTNYA pegi jalan melulu ke TADAHAN SELATAN.
memang la SALAH !

cikgu kata, PANDAI.
tapela. masuk kelas. duduk sebelah tak kenal sape2.
15 minit kemudian. 
OKE, KELAS TAMAT.

XIE XIE LAU SHI!
HIHI

NEW THINGS !
menarik bahasa MANDARIN.
mana tau, aku di ' POSTING' kan ke sekolah kanak-kanak CINA
ha, at least aku FAHAM sikit-sikit.

walaupun BAHASA ARAB aku tak berapa nak MUMTAZ masa sekolah agama dulu.
tak salah kan aku nak BELAJAR bahasa MANDARIN?

menarik, kerana bahasa ini bermain dengan pergerakan bibir JE.

nama pensyarah CHEN LAU SHI
means - cikgu CHEN

LAU SHI - cikgu

2minggu pertama.
belajar perkataan yang mudah.
belajar huruf vokal & konsonan.

minggu ke3, minggu ni.
bakal belajar TONE dalam bahasa mandarin
ada 3bahagian dalam bahasa MANDARIN.

Pinyin :
1) INITIAL
2) FINAL
3) TONES

oke, mari belajar sama-sama.

wo - saya
ni - awak

ni hao ma ? - awak apa khabar ?

hen hao - sangat baik
hao le - baik

ni hen hao - awak sangat baik

chi - makan

chao mian - mee goreng

wo chi chao mian - saya makan mee goreng

he - minum

nai cha - teh susu

wo he nai cha - saya minum teh susu

oke, berenti dulu setakat ini.
lain kali sambung lagi.
itulah hasil pembelajaran pada minggu pertama & kedua.

ada lagi, tapi tu je yang ingat. HEHE.

jumpa lagi di NEXT ENTRY !






2 comments:

Hus said...

kak sue sebut b. cina sedap

Suriati Mohd Khormain said...

hehe. xie xie husna :)

wo ai ni !