Monday, May 16, 2011

OH guru..

tanggal 16 Mei 2011 ?
hari guru rupanya..
bukan tidak perasan,
tahu sudah.
cuma saje ja buat2 taktahu...
terok kan ?
hehe


aku ingat ag masa sekola rendah dulu,
ni nak story mory cket,,
mase dajah bape ntah en, aku punya la taksuke ngn sorang cekgu nih...
PEH, wa cakap ngn luu..
dye punye bahase kurang enak didengar kott !!!!
she said, "korang ni bodoh betol lah.."
ha ?


pe macam ?
geram en ?
cam tu gak aku..dah ah mase tu kecik ag..baru nak kenal dunia..
pahtu dye dah ajau y bukanbukan..
abeh ah kami nih sebagai pelajar yang berjaya,,,
hahahaha
mase sekola rendah aku amek tuisyen, matematik dengan bahasa Inggeris..
kahkahkah..
subjek yang susah tuh..
bagi aku laaa..
org laen taktau la pule..



mase nak UPSR, soalan English samsamesebijik kuar kot dengan soalan2 tuisyen aku !
peh, soalan bocor la jawabannya..
HEHEHE..
dapatlah aku B - English..
laen sume A..hehe.
4A1B..




Alhamdulillah..
sampai terharu nih..amek result..
dgn kawankawan..jatuh kat longkang...
bukan sebelum dapat tau result..tapi lepas dapat result..
punye menggeletar kaki den  !!
HAHAHA..

ops, maaf..ketelanjuran tatasusila..
hehehe..
mase PMR, ha tu laa..banyakbanyak maen-maen..
cekgu kat sekola dah ajar betul-betul dah..
aku ja yang duk maen-maen..
pengaruh rakan-rakan sebaya,.,.
dah macam nak wat esei dah, "pengaruh rakan sebaya"
hmm..
BETUL TAW,
tapi sebenanya silap kita jugakk..
ape2 pon..

guru OH guru..
kaulah pelita hidupku..
yang berjaya melahirkan aku sebagai salah seorang pelajar yang berjaya menjejakkan kaki ke menara gading sekarang...

ehem, sekejap. mase PMR dan SPM.
aku dok sekola bese ja. bukan asrama penoh pon,
oke.
alhamdulillah..PMR tak dela failed ag..cume 2A6B..
oke kan ?
tu la hasil usaha aku yang aku dapat..HUHU..
sampai remuk slip result PMR tuh..HAHAHA..
SPM, ag ah..HAHAHA..
AKU lupa..yang paling aku ingat..ADDITIONAL MATHEMATICS..
MATEMATIK TAMBAHAN..
aku dapat D..
KAHKAHKAH..
D-donkey  !
ha ? mesti tak caye en..
kimia dengan fizik aku dapat C..
kredit jua..
dan alhamdulillah aku dapat tawaran dr matrikulasi penang..
dan agak tekilan..aku tak dapat mane2 tawaran IPTA dalam Malaysia  nih !!!
uwaaaaa......

tapi, takpela..i've NO CHOICE..
so, i've make a decision..
and study hard and beri beri strong at Matrikulasi !!!
finally, i've got it !
alhamdulillah..result OKE. !
dan tawaran ke universiti..telah dipilih oleh kakak aku yang paling tesayang..

borang UPU.kakak aku yang isi..
dan tak sangka..pilihan petama kakak aku adalah Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Matematik ya ...
highlight ya disitu..

HAHAHA..
no wonder !
kakak aku, mase kecik kakak aku ajar maths sampai aku menanges kot !
skang, aku ?
hahaha..
then, aku penah kata mase sekola menengah dulu.
"cikgu adalah pilihan terakhir kalau dah besa nanti nak keje"
haaaa...



so ?
pikir2kanlah ya..
jangan cakap macam tu taw..
bukan ape, sume ni pon dari doa mak gak..
mak yang mintak sgt aku jadi cekgu..
bukan pe, senang masa depan..
cume beselah nak jadi pendidik ni agak lah sukar cket..
tapi, aku cubo ya !!

dengan ilmu yang tak bape penuh di dada !
hehehe..
Skang, alhamdulillah.. nak masuk tahun ke-3 dah kat Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim..
dekat ja dengan umah..
dlm 3 or 4 jam sampai la rumahku, syurgaku..
HEHE..

nak citer panjang..nanti buhsan pule kan..
tapi, memang banyak sangat2 kenangan dr tadika sebenanya..
sampai la ke matrikulasi..
cekgu aku semua sangat berjiwa pendidik !
mase tadika,.
cekgu tadika Mualimah Ani..sangat syg aku..
dye kate aku kuat nanges..penat nak pujuk.bukan ape, sbb mak anta pi tadika keje aku asek nak balek nak balek. sampai panjat pagar, ape kes >
terok kan ?
huhu..tapi klu ayah y anta tadela buat hal plak..
HAHAHA..
maaf mualimah Ani..
dan TERIMA KASIH

hm,lastly..sayang semua guru guru aku..dr  tadika sampai sekarang..
lecturer lecturer semua baek baek..
berusaha mencurahkan segala ilmu di dada..

doa guru makbul kan ?
jadi, jangan derhaka pd guru ya..
AND..nak jadi seorang pendidik yang betul-betul bergelar pendidik sebenanya sukar ya..
bukn setakat pi sekola ajar, abehkan silibus..
banyak ag yang kita harus terapkan dlm diri anak-anak murid kita..
aku lah..bakal seorang guru..budak2 zaman skang ni laen perangainya..
tak sama mcm budak2 zaman dulu..
harap-harap aku kuat..
dan harus sangat kreatif dalam mendidik anak-anak murid..

MENGAPAKAH ???

PAY ATTENTION !

sentiasa mendoakan,
my teachers..may Allah bless ol of you..

Allahumma solli A'la Muhammad Wa'ali Muhammad

2 comments:

alif haris said...

selamat hari guru buat bakal guru .. hehe

Suria said...

hehehehe..terima kaseh..
teringat kat mualimah ani..
huk3x..