Thursday, July 19, 2012

Ramadhan ini..

sebak di dada, 
tika dialog ini dilontarkan.

aku : nak balik buat kuih raya !
mak : yeke nak buat kuih..
aku : yela..mcm tahun lepas..
mak : buat pun, takda orang nak datang rumah. dulu adala, datang tgk ayah. sekarang tade dah. takkan nak tengok mak.
aku : jgnlah cakap gtu. ade, mesti ada datang. tengok mak lah. (ya Allah..hampir menangis)
mak : ha, dah3..nak jahit baju ni. baik2 tau.
aku : oke..bye2..

ya Allah..sebak di dada, hanya Tuhan mengerti..
mungkin aku hamba yang masih bertuah kerana mempunyai ibu serta abang, kakak & adik..
namun, tetap merasa kehilangan seorang ayah. 

tanpa ayah, aku tiada di dunia..
tanpa izin-NYA jua, aku tidak lahir ke dunia..


Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna..

ku harap kan insan di luar sana yang lebih susah serta merasai kehilangan yang mungkin lebih besar dari ku, terus TABAH & KUAT untuk meneruskan perjuangan dalam sebuah kehidupan !



kehilangan yang dirasai..
kehilangan yang penuh makna.
hargai mereka yang menyayangi diri ini..
hargai mereka yang sentiasa mengingati diri ini..
tika diri ini membuat khilaf..
tanpa disedari..
mereka jua yang sanggup berkorba jiwa & raga..
menggunakan sepenuh tenaga..
bagi mencari rezeki..
untuk menyara diri ini..
sejak dilahirkan di dunia..sehingga ke hari ini..

Allah..
masih tetap jua dijadikan sebagai pusat kehidupan kita..
bukan ibu bukan bapa bukan abang bukan kakak bukan kawan bukan kekasih
Allah Maha Penyayang..
seberapa banyak dosa yang kita lakukan,
masih jua Allah memberi kita peluang bagi memohon keampunan dari-NYA..

aku hamba yang hina..
terlalu menggunung dosa yang aku lakukan..
semoga di bulan Ramadhan yang mulia ini..
aku dapat mengumpul seberapa banyak pahal yang aku mampu lakukan..
sebelum jasad berpisah dari tubuh..


InsyaAllah..
semoga Allah memberkati puasa ku, keluarga ku & sahabat2 ku..
di bulan Ramadhan yang mulia ini..

4 comments:

Fieza Ghulam said...

sbr yee..smua ada hikmah nye.awk kene brsyukur at least awk ade family members yg lain.. :)

*jom follow kisah abg sy jom :D
http://sayadalahaku.blogspot.com/2012/07/kisah-abang-hero.html

Suriati Mohd Khormain said...

yupp..
alhamdulillah..
su hargai & sayangi apa yang masih ALLAH berikan dlm hidup su..
(^_^)

cik inaz_luqluq said...

Su kuat !
:')

Suriati Mohd Khormain said...

haruslah su kuat kannn!!
su tough kaann..
hihihi..

baekk awk :)